onsdag den 20. juli 2011

Hjemme i Kielerkanalen

Nicolaj fik tjansen gennem hele Kielerkanalen med at passe Robert Robotarm.

Mandag morgen kl. 0800 afgang fra Lelystad og kurs nord mod Makkum, hvor vi skulle handle ind. Turen troede jeg var en hurtig og let tur over Ijsselmeer, men vinden tog til 10 15 sek/m og halvvejs måtte jeg tilkalde Mark, idet vi skulle have rebet. Da Mark fik styr på båden gik det for fuld damp. Regnen piskede om ørerne på os og efter 6 timer kunne vi lægge til i Makkum, hvor der til gengæld blev provianteret voldsomt med lækkerier. Vi kiggede lidt på byen, men da det regnede blev det ikke til meget. Vi sejlede ud til St. Lorentz slusen, en tur på ca. 15 min. Vi kom hurtigt igennem slusen og Mark ville lige ud i vadehavet for at se, hvordan det så og gik straks på grund, idet det var lavvande. Heldigvis har skipper undervist i grundstødning, så hurtigt af igen. Vi var meget i tvivl om, hvordan vi skulle komme ud af vadehavet. Tirsdag morgen kl. 1100 blev en stor flok sejlbåde lukket ud af slusen og vi fulgte efter og en fantastisk oplevelse gennem vadehavets hundrede af bøjer begyndte. På et tidspunkt talte vi 40 gamle hollandske fladbundede sejlbåde. Det gik op for os, at man sejler jo når det er højvande og selv om kortet viser en dybde på 0,4 cm så er er altså 2 m højvande, der giver 2,40 m og så har man jo 60 cm under kølen. Man skal bare ud af området inden det bliver lavvande. Det nåede vi og kl. ca. 1430 entrede vi igen Nordsøen. Kursen blev sat til 80 grader og så var det bare mod Elben. Kl. ca. 2100 døde vinden og motoren blev sat i gang og Robert Robotarm tog over. Det blev en meget smuk nat, selvom månen kun lige kiggede ind og forvandt bag et tykt skylag resten af natten. Dette gav mulighed for morilden at give os en smuk oplevelse – båden bov vand gav et neon lign. Show. Nogen gange skabte morilden nogle forunderlige bevægelser i vandet foran båden. Et par gange så vi via morilden fisk springe foran båden. Midt på formiddagen kom vinden og sejlene blev trimmet. Kl. 1430 nåede vi indsejlingen til Elben og havde behageligt medstrøm, hvilket gav en fart af 8 knob. Medstrømmen holdt lige til Brunsbuttel, hvor vi kl. 1900 ankom og kort tid efter blev lukket ind i Kielerkanalen.
Glade og tilfredse – ja men meget trætte – en enkelt Heineken og bøf med løg og et tiltrængt bad og så SnorkZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzz.