torsdag den 11. februar 2010

Panama Canal

Panama kanalen.

Efter nogle dejlige dage i Shelterbay Marina havde vi fået til gennemsejling af Kanalen mandag den 8. feb. kl. 1700. Jens og Dan to om formiddagen ind til havnekontoret i Colon ca. 15 km gennem junglen med bus. Vi Skulle udklarerer i Colon og det blev en stor oplevelse som ventet. Først ind i et pakhuslignende bygning, hvor vi fandt et kontor, hvor der stod havnekaptajn, så skulle vi have begyndt på et tidligere kontor, tilbage og her manglede vi kopier, så ned på gaden og hen om hjørnet og i en bank, hvor vi kunne købe. Så tilbage og begynde forfra. Alle på kontorerne var selvfølgelig sure og tiden løb. Sveden begyndte at trænge frem på panden. De talte spansk og vi talte engelsk. Langt om længe færdig og så en taxa tilbage til indkøbscentret og fylde en indkøbsvogn - slæbe ind i bussen - temperaturen steg og steg. Gennem junglen og ned til båden, hvor Jørgen og Kresten og Kirsten havde klargjort båden til afgang. Jens ringede til Kanal myndigheder og ville have grønt lys. Nu viste det sig at pengene ikke var gået ind på Kanalkontorets konto. Ringe til banken i Colon. - Nå jo - de skulle nok få dem sat ind, til trods for at Jens havde betalt kontant få dage forinden i banken. Ringe tilbage til Kanalkontoret - jo nu var pengene gået ind, men lodsen var nu blevet syg. Så skulle i have set Jens i ansigtet. Jens pressede på og det ville ringe tilbage en time efter. Da de ringede igen var det en glædelig nyhed. Vi skulle igennem kl. 1500 og fortøjningerne blev kastet. Vi fik Skipperen(Jan) fra ING med, da han godt ville se hvordan turen forløb inden han skulle igennem selv. Det var også godt at have Jan med, da der er mange trosser, der skal hales i.
Vi sejlede over til Colon og fik Lods ombord og sammen med 5 andre både blev kursen langt mod sluserne. Humøret var nu igen meget højt. Turen igennem sluserne var imponerende og gik uden nogen problemer og snart sejlede vi på Gaton søen. Efter en halv times sejlads fortøjede vil til en moring, lodsen blev hentet og vi gik i gang med aftensmad. Vi hyggede til sent i totalt vindstille og stjerneklar himmel.
Kl. 0600 kom lodsen igen ombord og nu gik turen gennem junglen. Vi sejlede nu mod øst og den smykkeste solopgang kom os imøde - ja i læser rigtigt - kanalen ligger sydøst og drejer noget, så vi var ikke på vej hjem, men mod stillehavet. Turen var meget smuk med abebrøl og en leguan svømmede lige foran båden. Det var meget betagende at sejle igenenm og v i mindedes de 27 tusind mand, der havde måttet lade livet under byggeriet, så vi kunne nyde livet i fulde drag. Da vi nåede frem til den sidste trejdedel af kanlen blev vi mødt af meget udvidelse byggeri, da man var igang med et 3. spor og sluser. Vi nåede frem til de sidste 3 sluser og lodsen oplyste, at her var webcam. vi ringede straks til Mark(Dans søn) og han fulgte os hele vejen gennem sluserne. Sidste sluse åbnede sig og The Pacific Ocean strømmede ind under Exabyte og den var igen i saltvand og rette element. Vi sejlede nu til en ankerplads - Playaita - ved bag Balboa. Her genså Exabytebæsterne det legendariske skib, Naveren, og vi ankrede op ved siden af dem. Senere på aftenen sad vil på Naveren og fortalte store historeier sammen med deres 9 mands besætning. Jens fik mange tips og gode oplysninger af Naver skipper Mona, som vi er meget taknemmelig for, da det jo gør alting meget nemmere i et land, der ikke er lige så moderne som lille Danmark.
Lige nu svømmer rokkerne rundt om båden. vi talte ca. 25 - en school. Pelikanerne styrtdykker efter fisk og en enkelt fik en stor en i underkæben, der hang som en Pelle Pelikan. Jo her er der underholdning døgnet rundt.
Vil ligger godt for anker og handler nu ind til turen ud i det Stille. Planen er at gå til Perle øerne ud for Panama og Coco øerne et par dage mod vest. Så til Galapagos. Der er ingen tidsplan, da alt herude er Mañana.
Her er så smukt og dejligt, at tiden ikke mere har nogen betydning. Kun behovene.
Den nye kok ombord har fået lov til at knokle - hold kæft hvor bæsterne spiser meget.