lørdag den 24. juli 2010

Anholt

Så nåede Jylland Rundt Diligencen til Anholt
Vi tankede diesel kl. 0500 om morgenen i Skagen, da der ikke var megen vind - Ha.
Den første time for motor mod syd - så kom der vind og vi satte sejl.
Kl. 1000 fortøjede vi i Østerø havn, Læsø. Der var Kajfest og stemningen var allerede i top med optræden på ladet af en lastvogn og mange mennesker.
Efter en times tid havde vi set hele byen og var klar til Kattegat. Vi satte kurs mod Anholt. Vinden øgede og fart måleren begyndte at blive interessant at kigge på.Vi rebede ikke fordi vi havde halvvind - måske lidt agten og bølgerne ville gerne hjælpe. Mark og jeg skiftedes til at sætte fart rekord - det endte med, at Mark nåede 9 knob på rutchebanen.
Daniel var en glad dreng, der var stolt over ikke at blive søsyg - indtil han brækkede sin makrelsalat op. Han var dog ikke søsyg efter dette, men blev mobbet resten af vejen til Anholt, hvor bølgerne blev tivoli store - tjuhej.
Kl. 2000 nåede vi Anholt og det tog nok en time at finde en plads og fortøje. Heldigvis var der nogle ualmindelige flinke sejlere, der hjalp os med at blive presset ind mellem andre både.
Daniel forsvandt hurtigt, da han havde mange venner på øen efter sit 3 ugers ophold her for 2 år siden.
Vi spiste spagetti med pølsesovs og så var der dømt køje for skipper. Jeg vågnede søndag morgen meget tidlig og lagde mig til at sove igen. Jeg stod op kl. 1130 - udsovet - ja. Ansigtet - ja morgengrim.
Anholdt skal nu udforskes.

Dan Anker - Stillehavs forsker - ja - men Kattegat elsker.